IÑAKI RUIZ DE EGUINO: BI ERAKUSKETA ZARAUTZEN

 

Torre Luzea izenekoan urriaren 27 arte

“Marrazkiak 1968-2024”. Tolesturak…

 

 

Ispilu arte aretoan urriaren 27 arte

“Espazio errepideak”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARRAZKIAK 1968 – 2024

Irailean bere lehen erakusketa pertsonalaren 50. urteurrena bete denez,. Artistak laburtu nahi izan du, bere alderdirik ezagutzen ez den batetik, marrazketa, egindako ibilbidea erakutsiz.

Artistarentzat, marrazketa tresna garrantzitsua da bai margolariarentzat, bai eskultorearentzat. Oharpenak lanaren ondorengo garapenerako errefortzu estimagarri bat bihurtzen dira.

Sortzailearentzat, marrazketa tresna nabarmena da, bai margolariarentzat, baita eskultorearentzat edo diseinatzailearentzat ere. Marraztutako oharrak euskarri estimagarri bat izaten dira lanaren ondorengo garapenerako.

Oraingo honetan Iñaki Ruiz de Eguinok 50 urte baino gehiagotan egindako marrazki sorta bat aurkezten du. Bere prestakuntza akademikotik azken urteotan egindako azken lanetaraino.

Artistaren sormen prozesua hurbildu eta ikusarazteko gai izatea da. Hemen boligrafoz, arkatzez, gouachez, akuarelaz… egindako marrazkiak aurkituko ditugu, baita eskulturan hiru dimentsiotara mugituko diren lanen lehen proba batzuk ere. Tolesturari buruzko azterketak 1983an Suitzan egin zuen egonaldian, Paul Kleek Bernan egindako erakusketa antologiko bat ikusi ondoren. “Tolestura” gai honi buruz, Eduardo Chillidarekin iritzi iradokitzaileak trukatu zituen Eguinok duela denbora pixka bat.

Burutu gabeko proiektu eskultorikoen zirriborroez gain, Donostiako “Errotaburu” eraikinerako diseinatutakoa esaterako. Gipuzkoako Foru Aldundiak egin zuen batzordea, orduan Antón Arbulu foru diputatuak. Ruiz de Eguinok 3 brontze (1992) eskalan aurkeztu zuen proiektua. (gaurko nondik ezezaguna). Azkenik, proposatutako fatxadan ez zen inoiz eskultoriko lanik egin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Suisse Suite (Tolesturak)

 

 

 

 

 

 

Bilakaerarik ez dagoenean, iraultza dago (Mercé Sala)

Iñaki Ruiz de Eguinok Genèveko udako egonaldietan egindako lana.

Hiru urtez jarraian artistak hilabete bateko egonaldiaz gozatu zuen Suitzako hirian, eta bertan sortu zuen serie hau. Arkatzak, tintak eta akuarelak paperean, non tolestura den motibo nagusia.

Tolestura material malgu baten zati tolestua edo tolestua da, angelua osatzen duten bi hegalek osatua. Zerbait tolesten dugunean luzatzen dugu, horren definizio berri bat sortuz. Inflexio maximoko puntuak batzen dituen eta alboak deitzen diren aldeak bereizten dituen zuzenari bisagra deitzen zaio; Tolesturaren ardatza ere badago, plano axialaren gainazalaren ebakidurak sortua. Tolesturak simetrikoak eta asimetrikoak izan daitezke. Tolestura horietako gehienak inklinatuak dira. Deitutako tolesdura kaskadan (Elkarren gainean eusten diren toles etzanen multzoa) eta erreleboan (Tolestura bat hondoratzen den lekuan hurrengoa hasten da).

Tolestura bat nola eratzen den ikusten badugu, badago denbora-tarte bat hori zehazten duena. Denbora faktore nabarmena da, mugimenduan dauden oparien sekuentzia laburbiltzen duena, eta jarraian tolestura eragiten duena, eta abar.

Eskultorearentzat tolestura giza gorputzera egokitzen da (normalean) eta batzuetan gorputza bustita dagoenean hari atxikitzen zaio. Horrela, greziar eskultura klasikoan panneggio bagnato – “oihal bustiak” aurkitzen dugu, arintasunaren edo gardentasunaren adierazpen gisa. Greziako estatua arkitekturari lotuta zegoen, zeinen tolesturak zutabe arkitektonikoetako zirrikituei dagozkie.

Arte barrokoan, oihalaren tolesturak haizean astintzen dira, “oihal hegalaria” sortuz, bere akrobazietan astintzen duen bandera baten antzera. Tolesturak itxuraz berdinaren aniztasunetik, berezitzen duen horretara garamatza.

Aniztasuna da hainbat modutan tolestuta dagoena” (Deleuze)